Norska
Svenska
Danska
0 varer i handlekurven
   

CHIPTUNING GENERELT

 

Vi leverantörer av trimsatser gör vad vi kan för att överträffa våra konkurrenter med eleganta uttryck.

Detta skapar en medveten förvirring i hopp om att det gör vår produkt eller företag så unikt att du ser oss som ditt val.

 

Det ljugs också dessvärre om garantier som att det inte kan spåras, att just detta företags leverantör har en unik trimning just till din bil m.m.

 

Här har vi skrivit ner trimningsmetoderna, förhoppningsvis lätt förklarade som gör att du lätt kan förstå vad andra företag egentligen försöker säljaJ

 

Längre ner kan den intresserade få lite fördjupat information om spårbarhet, vad händer vid service samt andra fackuttryck som används.

------------------------------------------------

Metod 1: Man ändrar parametrarna i bilens dator – Ecu! Så att den arbetar något annorlunda med främst insprutning och ev turbotryck.

Kallas oftast Ecu-, Obd-, eller seriell trimning.

 

Metod 1B: Andra "skapade specialuttryck" är ppc - bsr trimning, spd, Ctc eller Isoftloader. De sista är inte något annat än att kunden köper en dator för att själv överföra den modifierade filen in i bilens Ecu-dator. Trimningen är den samma!

 

Metod 2: Man kopplar in en box som är fast monterad på bilen. Beroende på typ av box och anslutningspunkter påverkar denna samma eller i stort sätt samma parametrar som den gör vid Ecu-trimning.

Kallas ofta powerbox, boxtrimning, trimningsmodul, plug-in-box m.m.

Vanligtvis kommer man så gott som lika långt både beträffande effekt och bränslebesparing på detta sätt jämfört med Ecu-trimning. Och diverse forumprat att detta kan vara skadligt är nu 2012 inte sant!!!

Med dagens högteknologiska boxar från ett bra företag är du säker!

 

One minute - That`s all folks!

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Läs mer om - Spårbarhet - Service och garantier etc.

 

Service - spårbarhet? På en del bilmärken från 2009, så KAN DET synas spår av trimning. T.ex  ändrat vridmoment eller hur många ggr Ecu:n varit programmerad. Kontakta oss gärna då ang hur DU ska hantera detta på just din bil!

 

Service – Kommer jag att tappa trimningen? Vid Ecu trimning kan man göra det om det på märkesverkstadens servicespec. för din bil är meddelat att det ska köras en programuppdatering.

Vid boxtrimning finns inte detta problem.

 

Garanterad effekt? Med all respekt – nonsens! Ingen kan garantera att din bil är 100% i ordning! Det man kan garantera är att får man inte den effekt

man ska ha med trimning, så kan vi komma med tips / kontrollera vissa av bilens egna komponenter. Och man kan garantera att kunden ev får pengarna tillbaka. Både med Ecu trimning och boxtrimning händer det någon enstaka gång att bilen svarar dåligt.

 

Min bil är spärrad för trimning! Nej då, bara bilsäljaren som inte kan något om detta! Våra boxset fungerar mycket bra ändå. Vi har em fått ta fram en ny generation trimset för en del nya bilar då det inte längre räcker att hämta info från endast ett ställe på motorn. Men med destå bättre trimningsresultatJ

Vill man Ecu trimma kan detta också göras med s.k Boot jobb. Men det är lite dramatiskt att göra på en bil med nybilsgaranti då man måste dela bilens Ecu och löda invändigt.

 

Lödningsjobb – Detta är Ecu trimning. Men tidigare var det så att chippet i bilens Ecu bara kunde programmeras en gång. Med andra ord tar man ut detta och löder in nytt med ny programvara – andra parametrar.

[Tillbaka]